Translate

maandag 17 maart 2014

Haagbeuk #1 - update 17.03.2014

17.03.2014 - Update van mijn Haagbeuk #1.

Deze komt eveneens uit dezelfde haag, sinds 2012 in mijn bezit. Zelf uitgegraven, en in 2012 heruitgeplant in vollegrond voor 1 jaar. Sinds 2013 naar ruime plastic pot, voor de komende jaren. Al redelijk wat nieuw uitgroei, ook vanuit nieuwe knoppen op de stam. En in 2013 ook een aantal wortel-enten uitgevoerd, waarvan ik hoop het overtollige tegen late zomer te kunnen verwijderen zodat ik enkel de wortelpartijtjes overhoud, samengesmolten met de moeder-wortels. Hiervoor zal ik terloops in het groeisoeizoen nog wel eens de callus forceren, zodat deze zo goed mogelijk vergroeid. Bijvoorbeeld door de randen te beschadigen en zo op die delicate plaatsen voor extra callus te zorgen.

Vanaf mid-lente of prille zomer wil ik ook een start nemen met het freeswerk dat ik in gedachten heb. Het begin van véél freeswerk denk ik. Vooral in het bovenste 4e deel van de stam, maar ook onderste delen. Ik wil er een gehavende stam van maken, met holtes daar waar het nu al logsich zou zijn, en bijkomende spleten of holtes, bovenin wat meer verbonden. We zullen zien of dromen bedrog zijn.

Wat de foto betreft, let niet op de achtergrond, we zijn thuis in volle verbouwmodus wat het terras betreft.
Ook de helling is nog niet finaal gekozen, het wordt natuurlijk wel rechtop (flink meer naar links), of iets hellend misschien zoals de foto ongeveer. Hangt van takkenstructuur af, en welk karakter het boompje krijgt met het freeswerk.

Wordt heel zeker nog vaak vervolgd...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten