Translate

dinsdag 26 november 2013

haagbeuk #2 onmogelijk project

Haagbeuk #2, een bijna onmogelijk project

Van dit 'boompje', of eerder experiment met boompje, reeds lange tijd geen updates geplaatst wegens geen significante verandering dit jaar. Dat komt natuurlijk door de zeer drastische ingrepen die ik er op veel te korte tijd op uitvoerde. Wonder boven wonder heeft hij het wel gehaald, en is er wel wat groei geweest. Minuscule groei dan wel (vele kleine zijscheutjes) omdat de wortels dit voorjaar ook verstoord werden en de stam tegelijk bij het heruitgraven en herplanten nog eens gespleten werd op de koop toe. Eén à twee weken nadien de boom opnieuw uit de grond gehaald (het was toen nog maart-april) en bijkomend 2 wortel-enten uitgevoerd door middel van draadenten met jonge planten; je ziet ze als teruggesnoeide takken omhoog rijzen van aan de stambasis (een vooraan, een achteraan).

Ja, dat is pas verkrachten van alle bonsai- maar ook groene-vingers-regels. Deze startplant met weinig potentieel komt oorspronkelijk uit een 20jaar oude haag. Ik groef hem in 2012 uit, en hij ging direct deze ineengeknutselde houten bak in, bij gebrek aan ruimte in vollegrond. Dat jaar heeft hij een flink aantal nieuwe sterke scheuten gemaakt. Bij wijze van grootschalig experiment heb ik er op 1 jaar tijd dus vele drastische ingrepen op gedaan, en toch zit er nog leven in. Er zitten ook nog 2 vijzen doorheen de stam om de zaak wat aan elkaar te houden bovenaan waar de houtvezels nog niet helemaal uit elkaar getrokken zijn.

Mijn binnenste zegt me dat ik beter een heel goede winterbescherming voorzie, als ik hem volgend jaar wil zien ontwaken uit zijn winterslaap. Nu de plant al die moeite heeft gedaan om het bijltje er niet bij neer te leggen, zou het warempel in de heel verre toekomst nog op een bonsai kunnen lijken. Maar daarvoor zal ik hem in de komende jaren opnieuw moeten folteren, door de gespleten stam nog verder uit elkaar te trekken zodat de omgekeerde tapsheid gecorrigeerd wordt. Dat wordt een boompje met veel doorkijkruimte dus. Snelle virtuele schets doe ik er bij.

Wellicht de gekste startplant die ik staan heb...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten