Translate

dinsdag 20 augustus 2013

Bonsai Perzikboom - update marcot

19.08.2013

De marcot die ik in mei gezet heb op het perzikboompje in de voortuin, zal blijkbaar een succes worden. Bij het afnemen van de plastic zak en het voorzichtig openen van de kleine plastic pot met substraat blijken er al tal van nieuwe lange witte wortels zichtbaar. Ik heb de pot slechts voor enkele cm opengevouwen en daarna terug dichtgemaakt en de zak eroverheen.

Mag zo nog enkele weekjes blijven, tot ik het hele zaakje in september afneem. Daarbij zaag ik de tak zo dicht mogelijk tegen de onderkant van de pot. Daarna verhuist hij idaliter naar vollegrond want ik wil toch een serieuze dikte en toch wat schors voor hij in trainingspot gaat. Alweer een langetermijn project dus, hoe langer ik met bonsai bezig ben hoe meer ik de langetermijnprojecten genegen ben dus. Waarschijnlijk omdat ik door de ervaringen toch al goed geleerd heb dat je geen bijster interessante dingen kunt maken als je met planten en bonai werkt die niet voldoende 'gerijpt' hebben voordat je een doorgedreven training opstart. Een verfijnde 'oude' takkenstructuur op een jong uitziende stam, dat blijft toch altijd een beetje een schijn-bonsai.
Als ik op mijn oude dag minstens enkele geloofwaardige bonsai overhoud die je met recht en rede indrukwekkend kan noemen, zal het voor mij voldoende zijn.

1e foto van net na het marcotteren in mei 2013, waarbij tegelijk serieuze terugsnoei van het hele boompje werd uitgevoerd om de krulziekte de baas te worden.

2e foto van 19.08.2013; terug volledig uitgegroeid en quasi volledige verdwijning van krulziekte. De rode cirkel toont waar de marcot ongeveer zit, verscholen achter het vele loof.

link naar het oorspronkelijke blogartikel http://bonsaivlaamseardennen.blogspot.be/2013/05/bonsai-marcotteren-perzik-en-pruim.html



Geen opmerkingen:

Een reactie posten