Translate

woensdag 17 juli 2013

Bonsai Haagbeuk - update 17.07.2013

Update 17.07.2013 van één van mijn Haagbeuken (gewone haagbeuk ofwel carpinus betulus).

Voor wie de voorgeschiedenis niet kent, dit ruw materiaal komt uit een ruim 20jaar oude haag, sinds begin maart 2012 in mijn bezit nadat ik ze bij de eigenaar zelf ben gaan uitgraven.

Staat sinds vroege lente 2013 in een ruime trainingspot, vorig jaar nog 1 jaar in vollegrond uitgeplant met een deel van de oude grond er nog aan.

Vandaag en gisteren ruwe eerste bedrading gegeven van zowel nieuwe als oude takken. Opbouw nog pril, nog 2 à 3 jaar te gaan voor de primaire vertakking er is zoals ik zal willen, en dan verder secundaire takken opbouwen. Met de 1e bedrading is het niet de bedoeling om de finale look vast te leggen, enkel richting te geven. Daarbij wordt het bochtenwerk in de takken al wel eens wat overdreven, maar met de wetenschap dat dit er op termijn wel wat zal uitgroeien, is het beter te durven in plaats van te braaf te zijn. Door de bladeren heb je helaas niet zo'n goed zicht op de bedrading. Heb ook enkel een foto van de voorzijde genomen, maar de takken zijn goed verdeeld. De takken/stammetjes die uit de grond komen aan de wortelbasis, zijn wortel-enten van dit jaar. Nadere inspectie doet met vermoeden dat de enten, of toch de meeste, een goede kans maken om aan te slaan. ik laat ze wellicht volgend jaar ook nog zitten.

In het laatste kwartdeel van de stam, en ook onderaan, volgt er nog heel wat freeswerk en uitholwerk. Wordt vervolgd dus...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten