Translate

zaterdag 6 april 2013

Bonsai Zomereik ras-le-bol

Zomereik, complete restyling na ruim 14 jaar opkweek vanuit eikeltje. Enkele jaren vollegrond gehad.

+/- 25cm ingekort, gezien het stammetje veel te hoog en te iel was in vergelijking met de dikte van het stammetje.

alle takken weggesnoeid, slechts enkele stompjes overgehouden.
Veel slapende knoppen op het stammetje, rondom waar de takken zaten maar ook hier en daar verspreid op de stam. Ik heb ze nooit allemaal weggenepen omdat ik er vanuit ging dat ik ooit een restyling zou doen. Eén hele dikke storende wortel eveneens verwijderd.

Niet terug in vollegrond, maar gewoon herpot in dezelfde pot met nieuw substraat (zeolietkorrels, en wat meer cocosaarde, verhouding ongeveer 60-40.

Helemaal onderaan de look die ik wil, met de mogelijkheden die er zijn. Een niet te opvallende vorm, en een niet te gekunstelde vertakking. Wanneer ik weet met welke nieuwe takken ik deze vorm kan gaan aanhouden, gaat hij misschien toch nog een tijdje in vollegrond om die takken wat zwaarder te laten worden. In pot zal dat sowieso een tienjarenplan worden voor het weer wat geloofwaardig wordt

zoals hij was, let op de dunne hoge stam en de dikke wortel vooraan

alles weg... de achterkant is nu de voorkant. Wat hoger op het substraat gezet ook

de vroegere voorkant, nu achterkant. De dikke wortel is weggesnoeid

closeup wortels vooraan

closeup wortels achterzijde

virtuele toekomst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten