Translate

woensdag 14 november 2012

Bonsai Gewone Es (fraxinus excelsior)

14.11.2012

Sinds 2010 staat een zaailing van Gewone Es (fraxinus excelsior) uitgeplant in een border naast m'n haag. In 2010 nauwelijks gegroeid (was 1-jarige zaailing die ik van iemand had gekregen), pas in 2011 wat povere groei; om dan eindelijk in 2012 goed van start te gaan. Stammetje is nu 2,5cm dik helemaal onderaan.

Zal nog minstens enkele jaren in vollegrond blijven vertoeven, met slechts zeer sporadisch wat bijsnoeien om de energie daar te brengen waar ik diktegroei wil, of extra scheuten wil stimuleren.

De lange rechte spijl is de groei van dit jaar. Ook volgend jaar mag dit stuk ongestoord uitgroeien, om diktegroei van het stammetje te krijgen. De rest van de takjes onderaan mag ook blijven groeien, in dit deel wordt 1 keer gesnoeid per jaar. In 2014 wordt de lange top eens wat gekort (niet te heel veel) om niet 'alle' energie uit de rest van het boompje weg te trekken (daar waar er in de toekomst net meer takjes moeten komen). In 2011 is de top eens gesnoeid, waardoor ik nu al onderaan wat zijtakjes heb; het is met dat deel dat ik verder wil doen. Het takje dat u ziet net daar waar de lange uitgegroeide huidige top begint, moet op termijn (na wegsnoeien van de huidige top tot daar) het toekomstige verlengde deel worden van het onderste stuk stammetje. Een virtual om te tonen wat ik bedoel.

Ik reken op nog 4 à 5 jaar voor ik met dit boompje aan een trainingpot kan denken als prebonsai. Al die tijd blijft hij nog in vollegrond. Ik wil hier meer dan 5cm diameter van stamdikte, omdat je voor es toch geen te klein formaat mag kiezen vanwege de vrij grote bladeren (die wel goed verkleinen).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten