Translate

maandag 30 juli 2012

Bonsai Malus Halliana transformatie

Vandaag mijn Malus die ik nog maar goed anderhalve week heb, eens van dichterbij bekeken.
Helaas viel mijn oog op een plaats op de stam waar blijkbaar rondom de stam verdeeld, 3 stukken bast ooit moeten zijn weggehaald. Het gaat om stukken van 1 à 2cm in vierkant, die van veraf niet meteen opvielen maar van dichtbij wel. Ze zijn deels overgroeid met cambium (niet egaal), maar de vierkanten tekenen zich nog lelijk af in de stam. Het moet gaan om een mislukte poging tot marcotteren in het verleden.

Hier zou ik dus nooit mee verder gekund hebben. Daarom besloot ik meteen om heel het stuk stam af te zagen. Omdat de boom daarmee compleet van look veranderd, en er een grote wond overblijft, moest ik evenwicht proberen verkrijgen en geloofwaardigheid. Ik koos ervoor om dood hout te verwerken vanaf de wond tot beneden aan de stam. Volgens mij een goede oplossing, gezien de wond in zijn geheel niet meer opvalt maar alle aandacht nu naar het dramatische gaat van het dood hout, de uitgeholde stam. De stam is ook dik genoeg om dit te kunnen doen. Samen met de restereden schaarse takkenverdeling, heeft het boompje nu wel iets. Er moet natuurlijk nog veel loof bijkomen aan de takken, maar door de drastische snoei zal er volgend jaar ook meer knopzetting zijn, en hopelijk dus ook veel meer nieuwe scheuten.
De wonden worden wellicht nog met wat wondpasta afgedekt (tijdelijk). En het blote hout wordt nog eens behandeld (niet onmiddellijk).

De foto's zijn wat verdonkerd om de gefreesde stam beter te tonen.

Er zijn nu twee vormen mogelijk, gewoon gebogen rechtopgaand, of hellend/hangend (foto 3). Nog niet duidelijk voor welke ik zal kiezen, al trekt foto 3 mij wel erg aan.

De laatste 2 foto's hoe hij was nog maar anderhalve week geleden, van een transformatie gesproken.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten