Translate

maandag 14 mei 2012

Bonsai twee Zwarte Elzen in vollegrond

Deze twee zwarte elzen (alnus glutinosa) staan sinds eind januari 2011 in vollegrond in mijn tuin, en worden slechts sporadisch bijgesnoeid. Bij uitplanten betrof het bosplantsoen van 1 à 2 jaar oud.

Niet eenvoudig als bonsai, maar ik vind ze prachtbomen, en ze mogen niet ontbreken in mijn collectie inheemse bonsai. Ik heb er nog een derde staan ergens in mijn tuin, maar hiervan nog geen goede foto's.

Wegens sterke groei werden ze in november 2011 al eens terug opgegraven voor inspectie van de kluit, en terugsnoei. Dit wordt jaarlijks of maximaal tweejaarlijks uitgraven en herplanten.
Bij eenzelfde groei verwacht ik binnen 3 à 4 jaar voldoende dikte om in trainingspot te gaan zetten.
Wat primeert is diktegroei, opbouw van de stam, en aanzet van de gesteltakken; al de rest is meegenomen. Er mogen wat ongewenste takken en scheuten zijn, die helpen voor de diktegroei, die worden pas eens per jaar weggenomen. Ik ondervind wel dat sterke terugsnoei bij zwarte els nogal gevoelig is, met grotere kans op taksterfte in vergelijking met andere soorten.

ZWARTE ELS #1:

 eind januari 2011                                             maart 2012

11 mei 2012, gewoon uitgeplant langs de kant, tussen de margrieten, brunel, paardenbloemen, knoopkruid, klaprozen...


ZWARTE ELS #2:

Wordt wellicht een dubbelstam.


 november 2011                                       maart 2012

11 mei 2012, in dezelfde border als de andere els, op 1 meter afstand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten