Translate

zondag 4 maart 2012

Bonsai Haagbeuk party - part 2

de haagbeuk party, tweede dag.
Voor de pre-historie, zie vorig blogbericht.

2 van de 6 uitgegraven haagbeuken heb ik voor thuis gehouden. Voor één ervan heb ik vandaag een houten kist gefabriceerd uit een overschot van vochtwerende constructieplaten van onze renovatie. Morgen staat de constructie van een tweede kist op de planning, voor de andere haagbeuk. Voorlopig enkel een foto van de kist en de eerste haagbeuk, apart. Hij staat er ondertussen wel in. Ik neem nieuwe foto's van zodra de tweede kist en verplanting ook achter de rug is.

De 4 overige haagbeuken heb ik vandaag eveneens uitgeplant in de moestuin van een familied die niet veraf woont. De grond (zware leem) omgespit en goed fijn geharkt. Daarna gedroogde koe- en kippenmestkorrels doorgemengd (bodemverbeteraar), en in dat bed heb ik ze uitgeplant. Daarna toegedekt en licht aangedrukt met gewone fijngeharkte aarde, en vervolgens bewaterd. Ondertussen is de regen er ook bijgekomen.

De foto's van de uitgeplante haagbeuken tonen niet zoveel detail, je zou zeggen dat er niet zoveel in zit als je ze zo op foto ziet. Maar ik heb er vertrouwen in, in elk van de boompjes zit iets waar ik mee verder kan. De top kijk ik zoals gezegd (nog) niet naar, die wordt op termijn nog bijgewerkt, en bij sommige wellicht nog drastisch verlaagd. Bijvoorbeeld het boompje op de laatste foto; wellicht stopt de toekomstige top van dit boompje al ergens tussen de huidige top en de takken daaronder, met een gefreesde jin bijv. De kans zit er dik in als ik zie hoeveel mogelijkheden er zouden kunnen zijn als die onderste takken flink wat nieuwe scheuten maken, en er ook nieuwe takken komen uit die slapende knoppen op die hoogte.

Natuurlijk, ze moeten nog aanslaan eerst ;-)

Tot het volgende haagbeuk blogbericht...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten