Translate

zaterdag 3 maart 2012

Bonsai Haagbeuk party - part 1

Vandaag ging er een feestje door, de haagbeuk party part 1 (zie een vorig blogbericht hierover).

Ik ben belogen ! De eigenaar van de haag had vermeld dat het stammetjes betrof van 2 tot 5 cm. Dat bleek dus niet te kloppen, gezien ze tot 10cm dik waren. Dat was even schrikken wanneer ik de vele tientallen meter haag voor mijn neus zag. En hoe oud is de haag? Wel hij wist me te vertellen, tussen '93 en '95 ergens. Dus pakweg 18 jaar. Hoogte van de stammen die ik overhield, is tussen 50 en 70cm ongeveer.

Hoe leuk een dik stammetje is, hoe lastig is het om er de spade onder te steken. Maar met vereende krachten, een kettingzaag, twee geslepen spades, een takkenschaar, snoeischaar, kruiwagen... waren er 7 stuks tot in mijn koffer beland na anderhalf uur. Niet slecht. De verleiding was groot om er tientallen uit te graven, maar helaas, ik rij niet met een vrachtwagen, en daarenboven is mijn tuin veel te klein :). De knoppen waren duidelijk hier en daar al aan het zwellen, dus ideaal moment.

Eén is na thuiskomst al op de compostbak beland. Bij het uitschudden van de kluit, vielen er ineens enkele grote klompen aarde af en bleven er nauwelijks wortels over. Hij was gedoemd om te mislukken, daar steek ik dus geen verdere moeite in.

Een tweetal (waarvan hier nog geen foto's) plant ik uit in vollegrond in mijn tuin of in een houten kist. De overige kan ik in een ruime moestuin gaan uitplanten bij een familielid vlakbij. De foto's zijn snel genomen, je ziet dus niet noodzakelijk de voorkant van de toekomstige bonsai. Na het nemen van de foto's heb ik hier en daar nog wat bijgesnoeid en gewoon enkele takken wat gespannen (draad aan de tak en aan een dikke gestelwortel als verankering). Ze gaan zo, zonder verdere ingrepen de grond in. Aan de toppen besteed ik voorlopig geen aandacht. Het nodige dood hout (of dode top) en het nodige freeswerk zal later nog moeten gebeuren. Eerst 1 à 2 jaar tijd om wortels bij te maken, en gewoon vrijuit scheuten te laten groeien.

Wellicht volgt nog een 2e blogbericht na uitplanten.

geniet, met mate.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten