Translate

donderdag 1 maart 2012

bonsai Betula (berk) Nr 2

Vandaag mijn andere berk verpot. Voor wie het niet zou geloven, dit berkje gaat pas zijn 5e levensjaar in, in 2008 was hij nog een zaailing die ik uit de stoeprand haalde aan mijn vorige woning. In najaar 2008 heb ik hem dan uitgeplant in de tuin van mijn nieuwe woning. Daar mocht hij in 2009 en 2010 elk seizoen ongestoord uitgroeien met slechts 1 rigoureuze snoeibeurt elk jaar in late winter. Eind februari 2011 heb ik hem opgepot in een ruime bonsaipot. Op dat moment had hij slechts een klein beetje haarwortels aan de vooral in groot aantal aanwezige dikke gestelwortels. Berk kan toch tegen een stoot, was mijn redenering.

Hij was in 2011 nog maar verpot, maar wou het wortelgestel na 1 jaar in het nieuwe substraat eens checken, en bij (jonge) berk die nog flink mag groeien, kan een jaarlijkse verpotting niet bepaald veel kwaad doen.

Opnieuw aangenaam verrast bij het ontwarren van de kluit. Massaal veel haarwortels, ongelooflijk, dit had ik nooit op 1 groeiseizoen met mijn 'oude' grondmengsels. Super.

Ik heb zeker 2/3e van het oude substraat behouden en opnieuw gebruikt. Kan geen kwaad, er zit geen organisch materiaal in en ik heb de losse haarworteltjes eruitgehaald. Ongeveer een derde nieuw substraat erop, en in het geheel een tweetal flinke handjesvol gedroogde koe- en kippenmest gemengd. De boom eropgezet, in het mengsel genesteld en met nog wat substraat toegedekt. Rond de wortels heb ik weer wat gedroogde mycorrhizae granulaat gestrooid. De wortelhals staat nu zoals hij moet staan, hoger in vergelijking met de eerste oppotting in 2011 omdat ik toen zeker wilde zijn dat hij het ging redden en hem ietsje dieper heb gezet om de wortels na uitgraven maximaal te ontzien.

Geef toe, in dit boompje zit wel wat bonsaimuziek. Ik hoop op een vijftal jaar een goede basis kruin te kunnen opbouwen. Goed bemesten en goed uitkiezen aan welke gesteltakken ik voldoende groei zal toelaten.

De fotos: 1e foto van 2009, 2e en 3e foto van 2010, 4e en 5e foto van 2011. Rest is van vandaag.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten