Translate

maandag 26 december 2011

Bonsai: Meidoorn in virtuele realiteit

Overvloedige spijs en drank, koffie en taart... geef toe, Kerst heeft toch iets Breugheliaans... maar échte bonsailiefhebbers trotseren alle koffie- en taartoprispingen, en pijnigen op 26 december datgene dat dan nog overblijft van hun creatieve linker hersenhelft; dat beetje dat niet is beginnen lijken op taartvulling.

Back to bonsai, namelijk één van mijn 2 éénstijlige meidoorns. Eentje dat ik al meer dan tien jaar heb, en eigenhandig uitgegraven heb, 't is te zeggen, met hulp van mijn vader. Daar hoort eigenlijk ook een schitterende anekdote bij maar deze ga ik hier niet onthullen. Nu, na vele jaren van zwakke hergroei en terug aansterken (nooit meer in vollegrond herplant), was 2011 eindelijk een echt 'topjaar' voor dit boompje. Zoals een topwijnjaar voor druiven dat is zeg maar. Ik heb hem in 2011, zoals meerdere andere van m'n bonsai, verplant in een nieuw substraat, en de bemesting ook drastisch verhoogt. Gevolg was 3 x snoei dit jaar. Dit boompje was/is een langetermijnplannetje, maar als hij vanaf nu elk jaar even sterk zal groeien zoals dit jaar, wordt het misschien wel kortetermijn. Vertaald naar bonsai betekent kortetermijn voor mij dan 2 à 3 jaar. Anders, minstens 5 jaar. En dat, om te komen tot wat zou lijken op mijn 'virtuele oefening' die ik ervan maakte. Ik toon het aan de hand van onderstaande foto's: de niet-virtuele foto's tonen evolutie van dit jaar, en de rest... dat zou dus één van de mogelijkheden zijn. De andere mogelijkheid is veel minder drastisch, namelijk recht laten staan en de onderste linker tak gewoon laten staan, maar dat lijkt me meer en meer een 'saai' idee.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten