Translate

woensdag 30 november 2011

bonsai materialen en gereedschappen

Het lukt pas om bonsai te maken en te onderhouden met duur japans bonsaigereedschap. Wel, geen probleem als je vele honderden euro wil besteden aan een ruim assortiment gesmede japanse tangen, maar laat ik enkele alternatieven voorstellen:

- DRAAD-KNIPTANG: een bektang(etje) uit de lokale doe-het-zelf zaak uit staal. Handig om draad weg te knippen van bedrade takken. Te gebruiken tot zeker aluminium draad van 2 tot 4mm

- SNOEITANG: een kwalitatieve snoeischaar voor basis wortelsnoei en wegsnoeien van dunne tot dikke takken. Een echte bonsai concaaf- en knobbeltang zijn de enige gereedschappen die ik wel aanraad, zeker om wonden af te werken (op de stam of op gesteltakken). Met een gewone snoeischaar lukt dit namelijk niet, en de bedoeling is wel om een mooie snoeiwond achter te laten, liefst wat uitgehold zodat deze goed kan toegroeien en overgroeien (zonder bolvormige verdikking achteraf). Een gewone goedkopere basis bonsai snoeischaar is ook aan te raden voor de gewone onderhoudssnoei als je binnenin de kroon moet doordringen om te kunnen snoeien. Anders gebruik ik de gewone snoeitang.

- VERPOTmateriaal: mijns insziens geen speciaal gereedschap nodig. Geen speciale 'harkjes', geen bezempjes, geen eetstokjes; en als wortelhaak gebruik ik het ijzer van oude autoantenne die ik gewoon geplooid heb en de top bol gevijld. Een speciale wortelhaak zou ik wel 'kunnen' gebruiken, maar ik klaar de klus blijkbaar ook zonder tot nu toe. Misschien eens als kerstkado ;-). Ik gebruik eigenlijk vooral mijn vingers, een gewone snoeischaar, soms concaaftang om in de wortelkluit door te dringen en wortels weg te snoeien.

- GIETER: geen speciale gieter nodig...kies een standaar plastiek gieter verkrijgbaar in elk goed tuincentrum. Een model dat wat platter is en met iets langere tuit is handig om onder de onderste takken te raken en zo te kunnen gieten op de grond. Ik gebruik eigenlijk een gewone gieter met vrij lange tuit, en heb de sproeikop gewoon omgedraaid zodat het water naar boven sproeit in een boog, ipv naar onder. Op die manier kan ik alsnog efficiƫnt het grondoppervlak gieten.

- OVERIGE: een vouwbare takkenzaag, schoffeltje, aluminium bonsaidraad in verschillende diktes (courant 1mm en 2mm).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten